News

 

- Toekomstige activiteiten

- Voorbije activiteiten

- Artikels

- Aanbieding

 

*********************************

Toekomstige activiteiten

 

- Plechtige Mis van de Luchtmacht 2017

 

- Air Force Proms 2017

 

- Air Force Gala Ball 2017

 

 

*********************************

Voorbije activiteiten

 

- HELIDAYS 1Wing Bevekom

 

- Plechtige Mis van de Luchtmacht 2016

 

- Air Force Proms 2016

 

- Air Force Gala Ball 2016

 

- Air Force Proms 2015

 

- Plechtige Mis van de Luchtmacht 2015

 

*********************************

Toekomstige activiteiten

 

 

*********************************

Info zodra bschikbaar

naar boven

*********************************

Voorbije activiteiten

 

 

*********************************

HELIDAYS - 1Wing Bevekom

naar boven

*********************************

Plechtige Mis van de Luchtmacht 2016

 

Heeft plaatsgevonden op 6 november 2016 te Koekelberg

 

 

naar boven

*********************************

 

Air Force Proms - 2016

Vrijdag 21 oktober 2016 - C.C. Sint-Pieters-Woluwe

 

naar boven


Air Force Gala Ball 2016

 

Vrijdag 23 september 2016

Abbaye de la Ramée teJodoigne

naar boven


 

Air Force Proms - 2015

Vrijdag 23 oktober 2015 - C.C. Sint-Pieters-Woluwe

 

naar boven

 

 

Plechtige Mis van de Luchtmacht 2015

Heeft plaatsgevonden op 8 november 2015

Sint-Jakob-op-de-Koudenbergkerk te Brussel

 

naar boven

*********************************

Artikels

 

- Blizzard in KB

 

- Gizmo

 

- Kaaiman over de Noordzee

 

 

 

Blizzard in KB

 

Tekst: Serge Nemry

Foto's: Serge Nemry

Woensdag 22 april, 20u00, afspraak aan het wachtlokaal van de Limburgse vliegbasis van Kleine-Brogel voor een eerder ongewoon bezoek.

Na de gebruikelijke formaliteiten, uitgevoerd door goedgehumeurd wachtpersoneel, gaan we richting parallelle startbaan om er de FA-123 te ontdekken in zijn  ‘’Solo Display’’ kleuren. Origineel, mooi, eenvoudig, zuiver, alle deze kwalificaties smelten samen bij het aanschouwen van ‘’Blizzard’’.

Wacht tot je hem ziet vliegen, zegt adjudant Sweenen, chef van de technische ploeg, hij is prachtig, zeker met een blauwe lucht als achtergrond. Jonathan en Jozef, de brandweermannen van dienst, staan klaar om de tarmac nat te spuiten voor mooie spiegeleffecten en bevestigen onmiddellijk: hij heeft ‘klasse’ in vlucht!

De fotosessie kent verschillende sterke momenten: eerst met de zonsondergang op de achtergrond en een bijna open hemel, en dan, nadat het vliegtuig een beetje verplaatst werd,  in de schijn van de baanverlichting, soms benadrukt door de led verlichting van de Panther van het Fire Team. En om ons toe te laten deze speciale “Viper” onder (bijna) alle hoeken te fotograferen hebben de mekaniekers geen moeite gespaard. Een technisch platform en meerdere ladders en daarbij nog steeds de steun van de brandweer die, na de nodige beveiliging, het dak van hun gloednieuwe Panther ter beschikking stelt. Dat levert enkele prachtige foto’s op met een mooie diepte dankzij de baanverlichting.  

Johan Wolf et Peter Verheyen, twee talentvolle mannen, begaan met luchtvaartdecoratie, die reeds dikwijls de Luchtmacht kleuren in de schijnwerpers brachten, hebben dit project aangevat. Johan en Peter zijn zeer actief in KB, enkele F-16 “Tiger” vliegtuigen brullen van enthousiasme als ze hen zien. Het 349 Smd en de Operational Conversion Unit hebben ook reeds gebruik gemaakt van hun vruchtbare verbeelding. 

Het schilderwerk en het aanbrengen van zelfklevende folie met hoge weerstand werden uitgevoerd in de schildersectie (Paint Shop) van de 10e Wing met de hulp van de plaatslagers van de Wing.

Deze avond werd in goede banen geleid door Adjudant Jozef ‘’Jo’’ Vanden Broek van de dienst Informatie, Protocol en publieke Relaties, met de glimlach en steeds beschikbaar. Jo vierde die dag zijn verjaardag, maar heeft daar niets van gezegd, zo gelukkig was hij om deze grootse en uitzonderlijke fotografische momenten mee te maken.

Bedankt Jo, bedankt Julien, chef van een zeer Public Relations gerichte ploeg, en ook dank aan Korporaal Jonathan Matuszczak en aan 1e Korporaal-chef Jozef Van Herck, sympathieke brandweermannen, steeds bereid om bij een goede zaak te helpen.

Om 22u00 blaast Jo, ‘boss’ van de dag, de lichten uit;  de technische ploeg pakt alle materiaal terug in en beveiligt het vliegtuig alvorens het terug te slepen naar de loods.

Terug naar het wachthuis waar de militairen nog steeds hun kogelwerende vesten dragen wegens veiligheidsniveau 2+, en we bereiken de parking.

Nog een laatste afscheidsgroet en de lange terugweg wordt aangevat, vele kilometers met onze ogen vol van het geziene kleur- en lichtspel.

BAF Association - Serge NEMRY (vertaling Jan Vingerhoets)

naar boven

 

 

 

Gizmo

 

Commandant Vlieger Tom ’Gizmo’ De Moortel heeft de fakkel overgenomen voor de demo, hij volgt onze vriend Grat (Commandant Vl Renaud Thys  350 Squadron Florennes) op die verleden jaar in oktober drie mooie en intense seizoenen afsloot.  Herinner u dat Grat de ’Sir Douglas Bader Trophy’  kreeg tijdens de RIAT in Fairford.  

Als gastheer van het 31e Smaldeel (10 Wing) heeft Commandant De Moortel  al een aanzienlijke  ervaring opgedaan, is zijn vliegboek goed gevuld en heeft hij al vele operationele zendingen op zijn actief.

Zijn loopbaan bij de Luchtmacht begint op 13 mei 1996, 96A promotie, met de basisopleiding op Marchetti SF-260M/D gevolgd door de opleiding op Alpha Jet.

Hij krijgt zijn pilootvleugels in 1998 en wordt naar Melsbroek gestuurd om op C-130 Hercules te vliegen. Twee jaar later keert hij terug naar Bevekom als vlieginstructeur op Marchetti en daarna, in 2005, vervoegt hij de OCU in KB en vat zijn conversie op Fighting Falcon aan. Een droom wordt werkelijkheid!

Een jaar later wordt hij aangeduid voor het beroemde 31e “Tiger” smaldeel. Tegenwoordig is hij veiligheidsofficier van de 10e Wing.

Verleden jaar werd hem het ’Master Air Pilot Certificate’  toegekend door de befaamde Britse vereniging ’The Honourable Company of Air Pilots’. Dit certificaat werd voor de eerste maal sedert 1953 aan een Belg uitgereikt en vermeldt: “Piloot die gedurende meerdere jaren kwaliteiten voor vliegen, luchtgevoel en karakter getoond heeft die eer en respect betuigen aan het beroep”.  

Gizmo werd eind verleden jaar als demopiloot gekozen en heeft dus de Sidewinders en GBU bommen ingeruild voor rookgeneratoren.

Zijn eerste officiële voorstelling, op 23 mei 2015, was boven Caslay, 21th Tactical AFB, waar de JAS-39 Gripen en L-159 Alca A/B van de Czech Air Force vliegen.

Zijn programma, met goedkeuring van de Staf, brengt hem meestal buiten onze grenzen wegens het beperkte aantal Belgische meetings dat jets kan ontvangen. In dit eerste seizoen bezoekt hij 11 landen voor 15 voorstellingen waarvan slechts een officiële in België: de Airshow van Sanicole.

Maar Gizmo en Blizzard geven ook enkele voorstellingen tijdens eigen activiteiten van de Luchtcomponent.

Commandant Vl De Moortel is 37 jaar oud en totaliseert meer dan 4.400 vlieguren waarvan 1.500 op F-16 Viper.

BAF Association - Serge NEMRY (vertaling Jan Vingerhoets)

naar boven

 

Kaaiman over de Noordzee


Tekst: Serge NEMRY

Foto’s: Serge NEMRY

 

IOC voor de NH90-NFH (NATO Frigate Helicopter)

21 augustus 2015 staat in de geschiedenis  genoteerd van het 40e Smaldeel, de gekende Search And Rescue (SAR) eenheid van Koksijde. Op die vrijdag immers heeft Generaal-majoor Frederik Vansina, Bevelhebber van de Luchtcomponent, om 11u21 de  “ Initial Operational Capability” (IOC) verleend aan de NH90-NATO Frigate Helicopter (NFH).

Het belang van deze gebeurtenis werd geïllustreerd door de aanwezigheid van hoge autoriteiten zoals de minister van Defensie Steven Vandeput en zijn kabinetschef Luitenant-generaal Vl Claude Vandevoorde, Generaal Vl Gerard ‘’Flurk’’ Van Caelenberghe, chef Defensie en Flottielje admiraal Georges Heeren, hoofd van de Marinecomponent.

De IOC, het eerste operationeel niveau dat bereikt werd na een lange opleidingsperiode  van bemanningen en onderhoudspersoneel (iets meer dan 2 ½ jaar), geeft het 40e Smd de mogelijkheid om vanaf maandag 24 augustus opzoekings- en reddingsopdrachten te verzekeren met de Kaaiman helikopter.

Het alarmritme voor de NFH bedraagt 2 weken op drie tot het bekomen van de  Full Operational Capability (FOC) SAR volgend jaar. Samen met het FOC programma zal het 40e Smd vanaf de lente beginnen met de opleiding van drie bemanningen voor de marine zendingen, wat moet leiden tot de IOC MAR (Marine). Vanaf dan mogen de NFH landen op fregatten zoals de Leopold 1 (F930) en de Louise –Marie (F-931) van de Belgische Marine.

Van de vier aangekochte NH90s, zijn de RN-01,02 en 03 operationeel te Koksijde. De RN-04 werd aan de Luchtcomponent geleverd op 17 augustus 2015 en is onmiddellijk teruggekeerd naar de werkplaatsen van Eurocopter in Donauwörth (BRD) om de radar op de European Naval Radar (ENR) standaard te brengen en een nieuw kaartlees systeem te installeren.

Met die uitrusting zal de NFH over betere middelen beschikken voor opzoekings- en reddingsopdrachten, voor de strijd tegen piraterij en voor opsporing van onderzeeboten en oppervlakte schepen. Voor de andere toestellen wordt deze “upgrade” uitgevoerd tijdens het onderhoud na 600 vlieguren.

Einde 2018 zullen de twee overblijvende Sea-Kings, de RS-02 en RS-05 (de RS-03 werd op 29 augustus “gedemobiliseerd”), die met bijna 40 jaar dienst achter de rug graag gezien zijn aan de kust met hun rood/oranje neus, definitief het luchtruim laten aan de Kaaiman helikopters.

Volledig artikel in WINGS nr 7.

BAF Association - Serge NEMRY (vertaling Jan Vingerhoets)

naar boven

*********************************

Aanbieding

 


 

FONAVIBEL - BOEK WO I

 

WO I N

Ook beschikbaar via de webshop.

 Info: fonavibel@mil.be    FONAVIBEL<http://www.fonavibel.be/>.

naar boven

*********************************