Met foto's

Dear friends,
Chers amis,
Beste vrienden,

Een zonnig welkom op onze jaarlijkse hulde aan onze overleden vrienden, gevallen in bevolen luchtdienst.
Honderd jaar geleden was op dit ogenblik het einde van het monsterconflict dat 1ste Wereldoorlog noemde in het zicht. Eens de vrede ondertekend, werden dure eden gezworen van eeuwige vrede, en nooit meer oorlog. Nauwelijks 22 jaar later, een generatie later, werd ons land voor de tweede maal overrompeld en in een bloedige oorlog betrokken. De generatie die geloofd had dat er nooit meer oorlog zou komen, dat vrede er automatisch komt als je het goede voorbeeld geeft en je defensie inspanningen afbouwt, als je de “gebroken geweren beweging” je beleid laat lijden, deze generatie heeft de naïviteit van haar politieke verantwoordelijken zeer duur betaald. 225 van hen die na de capitulatie de oorlog hebben verder gezet in de RAF staan hier op deze muur vereeuwigd. Gesneuveld in dienst van de vrijheid. De andere slachtoffers van deze oorlog, de jongens van de Landmacht en de zeemacht, staan op tal van monumenten overal in ons land.
Na deze oorlog hadden de verantwoordelijken voor ons land hun lesje wel geleerd. De NAVO, een overeenkomst van wederzijdse hulp tussen verschillende naties, een belofte van paraatheid en gezamenlijke defensie inspanning zou een 3de wereldoorlog moeten onmogelijk maken.

Fini les fusils brisés. Au sein de l’OTAN les pays membres contrôlaient les efforts de défense de leurs partenaires et chaque pays, aussi le nôtre, se préparait afin de sauvegarder cette paix si précieuse.
Si vous voulez la paix, préparez la guerre. La génération qui avait connu la guerre, savait que la paix n’était pas gratuite et exigeait des sacrifices. Pour notre Force Aérienne, ces sacrifices étaient importants. Plus de 350 amis et collègues ont donné leur vie pour préparer cette guerre qui grâce aussi à leur sacrifice devait devenir impossible.
La chute du mur de Berlin devait éterniser à jamais cette période de paix de 55 ans.
Pour les générations qui n’avaient jamais connu la guerre, la paix semblait gratuite, acquise à jamais. Fini de dépenser de l’argent pour préparer cette chimère de guerre.
Et bien que depuis cette période notre force Aérienne est continuellement en opérations de guerre et que cette paix n’a jamais été aussi fragile, notre pays se croit dispensé de ses obligations et engagements et il a tout simplement amputé et dépecé sa défense.

En toch doen onze mensen met de beperkte middelen die ze hebben een pracht van een job waar ter wereld ze ook worden ingezet. De verantwoordelijken van onze Luchtmacht doen al het nodige om een hoge standaard van paraatheid en operationaliteit te garanderen. Heel wat mensen zetten zich met hart en ziel in om de middelen die nodig zijn om onze Luchtmacht veilig en efficiënt te houden, ook in de gevaarlijke opdrachten die haar worden toegewezen, te onderzoeken en te evalueren. Het is dan ook onaanvaardbaar dat bepaalde verkozenen die als voornaamste doel hebben onze defensie af te bouwen, het nodig vonden om publiekelijk en voor de TV deze mensen zo maar voor leugenaars uit te schelden. Goed wetende dat deze mensen te respectvol zijn voor het gezag, om op dezelfde brutale manier te antwoorden. Wij allen hier aanwezig, oud-militairen, militairen, weduwen, wezen en vrienden van een geliefde die zijn inzet voor ons land met zijn leven heeft betaald, kunnen dit alleen maar als verwerpelijk bestempelen.

Nous ne pouvons accepter que des décisions importantes soient reportées aux calendes Grecques par des hommes qui ne voient que leur carrière politique et ne considèrent en aucun moment qu’ils mettent en péril la vie de nos militaires en opérations actuelles ou futures.

Amis et parents de ceux que nous voulons honorer avec ce beau monument, vous aussi, amis de la Force aérienne, militaires pensionnés, militaires en service actif, vous qui vous donnez ou avez donnés cœurs et âmes pour garantir la paix à vos enfants et petits-enfants, à vos proches et à vos compatriotes, la nation vous devait et doit encore gratitude. Les Belges, tous les Belges de quelle couleur politique qu’ils soient, vous doivent au moins le respect.

Comme chaque année je termine ici au pied du monument qui me tient tant à cœur par un poème en Anglais :

Zoals elk jaar wil ik hier, aan dit prachtige monument, afsluiten met een Engels gedicht:

Airforce husband.

The little bit of time spent every morning, it was my treasure
when I think about the promises you made to me
You would come back

Rush out the door, onto another plane
The risk you took every time you woke up
You would come back

Stroke my hair, thought of me each time you were in the air
Grabbed my hand, kissed my lips, you said
You would come back

Thunderstorms, always I prayed, and hugged our picture frame
I felt you murmur, through all the noise
You would come back

The only promise You ever broke
Because You didn’t come back

Chers amis merci d’être ici avec nous à ce jour et j’espère vous revoir l’année prochaine le 12 octobre 2019.
Beste vrienden van harte bedankt dat jullie hier met ons waren en ik hoop jullie hier volgend jaar terug te zien op 12 oktober 2019.
Leve de Luchtmacht, leve België.

Vive la Force Aérienne, vive la Belgique