Remembrance Day 2019

Brussel

zaterdag, 11:30 - 15:00
12/10/2019

Toespraak van de voorzitter van de BAF Association.

Remembrance Day 2019.

Chers amis, beste vrienden, dear friends,

Dit is de 20ste keer dat we samen komen aan dit prachtige monument van onze Luchtmacht. Dit monument, dat op initiatief van de Luchtmacht en met eigen middelen en met de steun van FONAVIBEL werd verwezenlijkt, is een blijvend getuigenis voor de Belgische bevolking dat de Luchtmacht inspanning, noch offer heeft geschuwd of nog schuwt om de vrede te vrijwaren.
Hier herdenken wij allen eerbiedig onze vrienden die in bevolen luchtdienst sneuvelden, in de eerste wereldoorlog, tussen beide wereld oorlogen. Wij herdenken de 225 jongens die sneuvelden in de RAF en SAAF tijdens de 2de wereldoorlog en de meer dan 350 jongens die het leven lieten tijdens de koude oorlog en de periode erna in dienst van hun land en om de vrede en de veiligheid van hun land te verzekeren en de hoge morele waarden van de vrije wereld te vrijwaren. En samen met hen en met onze oprechte dank eren en danken wij allen, piloten en steunend grondpersoneel die al die jaren en ook nu nog zich hebben ingezet en nog inzetten om onze westerse waarden te vrijwaren en te beschermen.

Les noms de nos amis et collègues, plus de 900 noms, se trouvent ici, gravés pour toujours dans le marbre de ce monument, comme ils le resteront pour toujours gravés dans notre cœur et notre mémoire. Par cette cérémonie nous rappelons à tous nos compatriotes que la liberté et la paix ont un prix et que si certains ont payé ce prix de leur vie, leur sacrifice ne doit pas être oublié. Mais aujourd’hui nous remercions aussi et surtout, tous nos jeunes amis de la Force Aérienne qui sont confrontés non seulement avec les dangers qui guettent les militaires, pilotes et autres, en opérations de guerre, mais également avec cette menace sournoise et lâche du terrorisme fondamentaliste.
La mentalité « post chute du mur de Berlin » qui ne pensait qu’à diminuer l’effort de défense et de s’offrir les soit disant dividendes de la Paix en rognant les budgets de la défense semble enfin faire place pour une politique plus réaliste qui petit à petit se rend compte que dans ce monde dangereux la paix n’est pas gratuite et que puisque notre défense, notre armée, notre Force Aérienne semble indispensable il faut également prévoir les moyens pour l’assurer et la rendre effective.

De geplande uitrustingen van de Luchtmacht moeten ervoor zorgen dat onze verdediging in de komende jaren gelijke tred zal houden met de mogelijke bedreigingen. De nieuw aangekochte uiterst performante F35 gevechtsvliegtuigen (weliswaar in beperkt aantal), de nieuwe transportvliegtuigen A400M, de nieuwe helikopters NH90, de planning van een tankvliegtuig en van de beste beschikbare drones zijn zeer zeker een markant keerpunt in de Belgische defensie politiek en luiden hopelijk een tijdperk in van een realistische defensie politiek die zich rekenschap geeft dat we in een gevaarlijke wereld leven en dat iedereen zijn reëel deel van de inspanning moet leveren om de vrede te vrijwaren. Rekenen op de vriendschappen en op de bondgenoten om dit te doen voor ons is niet alleen zeer fout maar kan soms ook wel eens, zoals we vandaag merken in Syrië, snel veranderen.

La Force Aérienne du 21ième siècle sera, sans manoeuvres politiques inattendues, une force performantes, effectives et dissuasive dans le futur comme elle l’était et l’est encore aujourd’hui. L’équipement modernisé est une garantie pour la sécurité de nos hommes en opérations.
C’est donc avec un sentiment d’optimisme que nous vivons ce remembrance day, 75 ans après le débarquement en Normandie. 75 ans après le début d’une période, jamais vécue auparavant, de 75 années de paix et de prospérité.
Laat me hier dan afsluiten, beste vrienden, met U allen te bedanken voor uw talrijke aanwezigheid. Hiermee toont U dat een gevallen Luchtmachtbroeder nooit vergeten wordt.
Hiermee betuigt U Uw dankbaarheid aan hen die door hun offer, onze weelde en welzijn hebben mogelijk gemaakt. Wij zullen hen nooit vergeten.
Chers amis, un grand merci pour votre présence aussi nombreuse, elle est un témoignage de votre reconnaissance pour nos chers défunts et une affirmation que la Force Aérienne restera toujours la Force Aérienne.
Permettez-moi, comme chaque année, de terminer ce discours par un court poème en Anglais.
Cette année mon choix est tombé sur : « Poëm from a Mother »

Ik zou dan graag willen afsluiten zoals elk jaar met een Engels gedicht en dit jaar heb ik gekozen voor:

“Poëm from a Mother”
The following Poëm was submitted to “Contact “ by a Mother who’s name was withheld. They printed it “in honour of all brave mothers”
(published in Contact, April 1941)
Poem From a Mother

I’ve a son in the Air Force
Who is ever so dear to me;
He’s staunch and true in his uniform blue
And of him, I’m as proud as can be.
As the day draws near for him to depart
I’ve an ache that I scarce can hide:
But I’ll stand and smile as I say “Good-bye,”
When he sails with the morning tide.
Though I shall pray for his safe return
I have a nobler prayer for my son –
“Remain staunch and true to your uniform blue
And win the reward ‘Well Done!'”
The boys of to-day are doing their bit
So that peace and goodwill shall reign.
Let’s up and do our’s! Work hard and pray!
That their effort may not be in vain.

Leve De Luchtmacht, leve België en respect voor de Belgische vlag.
Vive la Force Aérienne, vive la Belgique et respect pour le drapeau Belge.